Tesla și Elon Musk au reușit să facă pentru electromobilitate, în doar zece ani, tot ce n-a reușit o industrie auto întreagă în 100 de ani: să aducă mașina electrică la nivel de produs de masă despre care oamenii să vorbească cu entuziasm. Numele țării noastre în vecinătatea numelui Tesla a început să fie pronunțat tot mai frecvent, de la mult-așteptata deschidere a unor stații de încărcare tip Supercharger în România, până la deschiderea oficială a comenzilor din țara noastră și până la mesaje pe Twitter între Elon Musk, fondatorul Tesla Motors, și Dragoș Stanca, cunoscut antreprenor român. Înainte de orice, e necesară un pic de lumină asupra prețurilor, a așteptărilor și a deziluziilor generate de așteptările nerealiste ale clienților.
Aspectul care-i interesează pe toți, la achiziție, este prețul. Presa și publicul vehiculează cu entuziasm prețul de pornire de 39.500 Euro pentru cea mai ieftină Tesla (Model 3) disponibilă la comandă din România. Asta ar pune mașina electrică americană la paritate cu BMW i3 (39.806 Euro) și cu Volkswagen ID.3. (cca. 40.000 Euro pentru varianta 1ST edition, ulterior vor veni și variante la 30.000 Euro).
Atenție, însă că acel preț de pe site-ul Tesla se referă doar la produsul în sine (mașina). Atât. La toate prețurile se adaugă 10% taxe de import (din SUA în UE) și TVA (care în România este 19%). Asta în contextul în care ceilalți producători auto afișează pe site-urile lor din fiecare țară prețul cu TVA specifică țării respectivă. Și cu taxe vamale.
Așadar, la un calcul atent, mașinile Tesla sunt, de fapt, mai scumpe decât cred unii, iar paritatea de preț este falsă între Tesla Model 3 și niște mașini marginal-rivale, cum sunt i3 sau ID.3.
Tot la capitolul costuri inițiale, merită reținut și faptul că acei clienți care cumpără automobile Tesla nu pot beneficia de ecobonusul de 10.000 Euro acordat de statul român la achiziția unei mașini electrice. Nu că statul sau clienții n-ar vrea, dar pentru că nu există măcar un SRL Tesla în România care să depună documentație la AFM în acest sens… Din punct de vedere birocratic, această marcă nu există în România. Nu are nici măcar un showroom, n-are service, n-are birou de vânzări sau import. N-are nimic. Are, în schimb, clientelă.
Și nu că nu s-ar fi găsit cineva cu bani și know how care să importe Tesla în România. Nu. Există bani și dorință de a reprezenta Tesla în România, din partea antreprenorilor locali. Problema este că Tesla vrea să aibă propriile birouri de import, showroom-uri și service-uri. Iar în acest moment peste Tesla acest lucru ar fi dezavantajos. Din moment ce compania americană are deja mai multă cerere decât poate produce, iar termenele de livrare depășesc șase luni, sau chiar un an, ar fi o mișcare strategică proastă să deschidă reprezentanțe noi, ca să strângă și mai multe comenzi pe care nu le poate onora într-un timp decent. Acesta este motivul pentru care nu există, oficial, Tesla în România.
Prețuri Tesla Model 3
Tesla Model 3 Standard Range Plus – 39.500 Euro, RWD (roți motrice spate), 409 km (autonomie), 225 km/h (viteză maximă), 5,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 3.950 Euro, TVA 7.505 Euro. Preț final la client 50.955 Euro. Acesta este un preț de pornire, fără niciun fel de dotare suplimentară (vopsea, jante, funcții de condus autonom sau finisaje superioare).
Tesla Model 3 Long Range – 48.200 Euro, AWD (tracțiune integrală), 560 km (autonomie), 233 km/h (viteză maximă), 4,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 4.820 Euro, TVA 9.158 Euro. Preț final la client 62.178 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, alte jante, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.
Tesla Model 3 Performance – 52.900 Euro, AWD (tracțiune integrală), 530 km (autonomie), 261 km/h (viteză maximă), 3,4 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 5.290 Euro, TVA 10.051 Euro. Preț final la client 68.241 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.
Prețuri Tesla Model S
Tesla Model S Long Range – 72.600 Euro, AWD (tracțiune integrală), 610 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 3,8 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 7.260 Euro, TVA 13.794 Euro. Preț final la client 93.654 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, jante altele decât standard, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.
Tesla Model S Performance – 85.700 Euro, AWD (tracțiune integrală), 590 km (autonomie), 261 km/h (viteză maximă), 2,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 8.570 Euro, TVA 16.283 Euro. Preț final la client 110.553 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.
Prețuri Tesla Model X
Tesla Model X Long Range – 77.700 Euro, AWD (tracțiune integrală), 505 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 4,6 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 7.770 Euro, TVA 14.763 Euro. Preț final la client 100.233 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, jante altele decât cele standard, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.
Tesla Model X Performance – 89.600 Euro, AWD (tracțiune integrală), 485 km (autonomie), 250 km/h (viteză maximă), 2,9 secunde (sprint 0-100 km/h). Taxe de import 8.960 Euro, TVA 17.024 Euro. Preț final la client 115.584 Euro. Acesta este un preț de pornire care poate crește ușor prin adăugarea unor opționale simple, cum ar fi vopseaua alta decât albă, finisaje interioare superioare sau pachetul de condus autonom.
După achiziție vin costurile variabile asupra cărora nimeni n-are niciun control. Costurile cu asigurările pot fi imprevizibile. La mărcile reprezentate oficial în România există parteneriate solide între producătorul auto, asigurător și service-uri, astfel că o asigurare CASCO la un Renault ZOE Z.E., spre exemplu, poate costa cât RCA-ul pentru o Tesla.
Costurile cu reparațiile iar sunt imprevizibile, iar pentru un schimb de plăcuțe de frână autorizat clienții de Tesla trebuie să meargă la cel mai apropiat service al mărcii, care este în Viena. Apare discuția dacă drumul se poate face pe roți, cu Tesla, sau e mai indicată o platformă.
În cazul unui accident cât de mic platforma este aproape obligatorie, iar timpul de reparație este adesea necunoscut. Service-ul Tesla din Viena e aglomerat, deservind multe țări din Europa centrală și de Est. Chiar și în Norvegia, țară în care electromobilitatea nu mai e ceva exotic, unii clienți au așteptat chiar și peste șase luni pentru o vizită la service.
De la caz la caz pot interveni costuri de cazare și transport (platformă, avion, autocar), plus mult timp pierdut pentru a rezolva o problemă cu mașina.
Toate acestea sunt elemente pe care Tesla nu le prezintă pe site-ul său.
Au existat și tweet-uri celebre între persoane cunoscute din România și fondatorul Tesla, Elon Musk. O primă inițiativă cunoscută a fost a jurnalistului George Buhnici, care are o Tesla Model 3, prin care îi transmitea lui Musk că în România există interes pentru Tesla, iar ecobonusul de 10.000 Euro este cel mai mare din Europa – motive pentru care ar fi bine ca Tesla să vină pe cale oficială și aici.
A fost intrebat pe Twitter despre venirea Tesla in Romania iar Elon Musk a raspuns „Hoping to open in Romania soon!”.